PROVINCIALE STATEN STEUNEN FIETSVRIENDELIJKE MOTIE UNANIEM
Al sinds de ontwerpfase van de fietssnelweg F35 strijdt de afdeling Hengelo/Borne van de Fietsersbond voor veilige kruisingen met voorrang voor de fiets op het hele traject en dat blijkt ook nog steeds noodzakelijk gelet op de hoeveelheid inzet van ambulancehulp. Gaat deze CORRECTIE motie het tij keren?
Na de aanleg in 2016 is er in lokale media 8x een bericht verschenen over de inzet van een ambulance op alleen al de kruising met de Kettingbrugweg. Dit beeld wordt bevestigd door de BRON-data van Rijkswaterstaat, maar pas nadat hier een mail en telefoongesprek over is geweest om de juiste data op het dashboard van de wegbeheerders te krijgen. Maar vervolgens is er nog steeds geen enkele infrastructurele verbeter actie waarneembaar. Sterker nog, de situatie werd in 2020 alleen maar gevaarlijker, omdat asfaltering van de Kettingbrugweg een hogere snelheid geeft voor kruisend snelverkeer. Mede hierdoor is dit misschien wel de gevaarlijkste fietskruising van Nederland! En dat terwijl dit toch hét kroonjuweel van de Provincie Overijssel is op utilitair fietsgebied.
Vervolgens heeft de Fietsersbond meerdere keren via lokale media aandacht gevraagd en draagvlak gevonden om “harder door te trappen” en de Fiets-VEILIGHEID definitief te waarborgen. Politiek gezien zijn de Provinciale Staten van Overijssel Staten eindverantwoordelijk. Escalatie in die richting heeft op 22 februari j.l. geleid tot een unaniem gesteunde motie-vreemd “Correctie F35” (GL en PvdA). Gedeputeerde Boerman roept nu 14 maart de F35-projectgroep bij elkaar en wij zijn graag van de partij en kunnen niet wachten tot er een minimaal een noodmaatregel genomen is, namelijk – de kruising afsluiten voor snelverkeer –.